غرضم این بود که گاهی اوقات تاریخ و جغرافیا را مینویسند، اما نکتهیی در آن هست که ما نسبت به آن حساسیم. حالا این از جهت ملّیش بود که البته الان خلیج فارسی و عربی برای ما فقط ملی هم نیست؛ سیاسی و اعتقادی هم است.
مطلبی را که آقای دکتر محقق میگویند، من کاملاً تأیید میکنم. این حرف بسیار درستی است. حتّی در این باب، میشود قدری خلاصهگویی هم کرد. مثلاً ما قواعد فقهی داریم که در باب آن کتابهای متعددی نوشتهاند و شاید نشود تک تک این قواعد را به صورت یک مدخل آورد یا فقط بعضی از آنها را بشود آورد؛ اما میتوان در ذیل کلمهی « قاعده » مثلاً گفت که چیزی به نام قاعدهی فقهی در فقه ما وجود دارد و این هم نمونههایش است، یا مثلاً لیستی از قواعد فقهی را در آنجا آورد. در قواعد فقهی هم تألیفاتی وجود دارد. هم مرحوم بجنوردی و هم آقای مکارم نوشتهاند و از گذشتهها هم علمای قدیم تألیفاتی در این خصوص داشتهاند، مثل قواعد شهید. غرض، این کارهایی است که میشود کرد و من به آن معتقدم.
ما الان در کتابها ونوشتهها و تحقیقات - چه فقهی و اصولی و چه فلسفی و تاریخی - گنجینهی عظیمی از معارف اسلامی در اختیار داریم. نباید هم خودمان را خیلی دست کم بگیریم. دیگران تازه وارد میدان شدهاند. ما میتوانیم اینها را در خلال معارف اسلامی عرضه کنیم. مثلاً « حکومت » و « ورود » یک اصطلاح فقهی و اصولی