بتوانید این اندیشهی مقدّس را، این روح پاک امروزِ دنیا را یعنى انقلاب اسلامى که مثل یک روح پاکى و مثل یک اندیشهی معصومى در دنیاى ناپاک افکار غلط در روزگار سیاهِ ما دارد بالاخره جاى خودش را در دنیا باز میکند [ پیش ببرید ]. این حرف من است. ما هم خیلى در این مورد صاحب مسئله نیستیم؛ صاحب مسئله خود خدا است که دارد این فکر را پیش میبرد؛ این، سنّتهاى الهى است؛ ما هم یکى از آن کسانى و مجموعههایى هستیم که این سنّت روى ما عمل کرد. نه اینکه خیال کنیم ما بودیم که اسلام را در دنیا به این ابّهت رساندیم که حالا در آفریقا و اروپا و همه جا مسئلهی اسلام براى استکبار جهانى، شده یک مسئلهی خطرناک که از آن احساس خطر میکنند - یعنى این شبهه براى ما به وجود نیاید که ما بهعنوان خودمان هستیم که داریم استکبار جهانى را میترسانیم و میلرزانیم - نه، اسلام است. و سنّت الهى در تاریخ اقتضا میکرد که تفکّر اسلامى و اندیشهی پاک الهى در یک نوبتى رو بیاید؛ و معلوم میشود آن نوبت آغاز شده. یکى از نشانههایش ما هستیم؛ یکى از نشانههایش لبنان است؛ یکى از نشانههایش آفریقا و کشورهاى گوناگون اسلامى است؛ یکى از نشانههایش احساس ضعف دنیا در مقابل تفکّر الهى و توحیدى است که وجود دارد و دارد به وجود میآید. خب، در این مجموعه، در این حرکت عظیم و در صفآرایى بین این