تردیدى نیست؛ امّا دولت پول بدهد. پشتیبانى بکند که چه بشود ؟ که یک فکرى پخش بشود. آن فکر کجا تولید خواهد شد ؟ آن هم در دولت، یا در حوزه ؟ ببینید، ابعاد انتظارات از حوزه اینها است، که حالا من چهار مطلب را عرض کردم. ما میخواهیم حوزهی علمیّه براى این انتظارات پاسخگو باشد. حالا شما بفرمایید که حوزه با شکل کنونى و با سازماندهى کنونى میتواند پاسخگو باشد ؟ نه. شما هم همین جواب را میدهید. من خودم هم طلبه هستم، من هم از حوزه منسلخ ( ۳۱ ) نیستم؛ بنده حوزه را - یعنى حوزهها را - خوب میشناسم؛ در این حوزه بودهام، زندگى کردهام، درس خواندهام؛ بعد هم بیارتباط با حوزه نبودهام؛ حوزههاى ما با وضع کنونى نمیتواند، مگر در آن برنامهریزیاى بشود و طرح نوینى در آن افکنده بشود و دنبال بشود. شما بهعنوان نمایندگان طلّاب، در این مجموعه یک سهمى دارید؛ آن سهم را پیدا کنید؛ ببینید کجا است و آن را با کمال جدّیّت انجام بدهید؛ سهم شما سهم وافرى است؛ البتّه همانطور که عرض کردم در کنار مراجع، در کنار جامعهی مدرّسین و در کنار هر کسى که در این قضیّه ذیسهم است. این هم آن مطلب اصلیاى که میخواستیم عرض کنیم. البتّه یک چیز دیگر هم اینجا هست و آن، نقش حوزه در ادارهی جامعه است؛ غیر از جنبههاى فرهنگى. ما از نقش سیاسى حوزه و نقش شخصیّتهاى حوزى ( ۳۲ ) در ادارهی جامعه غافل نشویم؛ این چیز مهمّى است، یعنى