یعنى طلّاب - فکرشان، ارادهشان، تشخیصشان و بخصوص نیرویشان - در آن نقش دارند، مدرّسین و جامعهی مدرّسین و فضلا و شوراى مدیریّت در آن نقش دارند، و مراجع محترم و معظّم هم در آن نقش دارند؛ یک کار چندبُعدى باید انجام بگیرد. شما - یعنى مجموعهی طلّاب - در این جمع و در این صفحهی مشترکٌفیه، سهم خودتان را پیدا کنید؛ [ ببینید ] سهم طلّاب چیست، آن را جستجو کنید و آن سهم را دنبال بکنید. این چیزى است که در بحثهاى شما باید حتماً مورد توجّه و تأمّل قرار بگیرد؛ آنوقت - همانطور که عرض کردم - با برنامهریزى و بدون اندکى وقفه پیش بروید؛ بنابراین این حرکت، حرکت مبارکى است، باید دنبال بشود. این خصوصیّاتى هم که عرض کردم در این حرکت وجود دارد. این هم این نکته. اصل قضیّه که مورد نظر بنده است که عرض بکنم، این است که حالا عرض میکنم: ما میخواهیم حوزه را چه بسازیم ؟ اوّلاً وقتیکه بحث سازندگى حوزه و تشکیلات حوزه و نوسازى حوزه میشود، نباید فوراً ذهنها برود به اینکه میخواهیم تمام پایههاى حوزه را به هم بریزیم؛ نخیر، اصلاً چنین چیزى نیست؛ از موجودىِ ارزشمند حوزهی علمیّهی قم باید استفاده بشود و سازماندهى بشود، جهتدهى بشود، از دوبارهکاریها پرهیز بشود. این براى چیست ؟ میخواهیم چه چیزى در حوزه تحقّق پیدا بکند ؟ اصل قضیّه این است. من دو سه نکته را در این مورد عرض میکنم تا معلوم بشود که توقّع ما از حوزه چیست. یک مطلب این است که اوّل اشاره کردم: یک