بیانات سال 1368


لوط .( ۳ ) خب جاى سؤال است که مرد هم بود؛ یکى را از مرد و یکى را از زن مثال میزد. نه، در همه‌ی قرآن وقتی‌که میگوید « وَضَرَبَ اللهُ مَثَلًا لِلَّذینَ ءامَنوا » یا « کَفَروا »، در هر دو مورد از زن مثال میزند. آیا این به معناى این نیست که ما باید از دیدگاه اسلام، پاسخى بدهیم به برداشت غلطِ متأسّفانه مستمرّ در تاریخ بشریّت نسبت به جایگاه زن ؟ و اسلام میخواهد بِایستد و این برداشت و روش غلط و فهم غلط از مسئله‌ی زن را ‌ - که در طول تاریخ هم وجود داشته ‌ - [ اصلاح کند ]. من تعجّب میکنم ‌ - جز استثناها ‌ - چرا این‌جور بوده ؟ چرا بشریّت همواره درباره‌ی مسئله زن و مرد، کج فکر کرده ؟ [ اسلام ] میخواهد در مقابل این بِایستد. شما از تعلیمات انبیا که بگذرید، در همه‌ی برداشت‌هاى بشرى و در همه‌ی تحلیل‌هایى که بشر و تفکّرات بشرى داشتند، جایگاه زن و مرد، جایگاه غلطى است و نسبت زن و مرد، نسبت غلطى است. حتّى در تمدّنهاى خیلى بلندپایه‌ی دنیاى باستان ‌ - مثل تمدّن روم یا ایران ‌ - که شما نگاه کنید، می‌بینید که برداشت از زن، یک برداشت غلط است؛ که من دیگر نمیخواهم جزئیّات و تفاصیل را بیان کنم و خودتان لابد میدانید و میتوانید هم مراجعه کنید. امروز هم وضع دنیا همین‌جور است؛ امروز هم ‌ - علی‌رغم همه‌ی این جنجالها و هیاهوهایى که در زمینه‌ی مسئله‌ی زن وجود دارد و ادّعاى اروپا در حمایت از زن و موضع انسانى زن ‌ - متأسّفانه همان برداشت غلط وجود دارد. اروپایی‌ها دیر آمدند

«3»