پرچمداران فقه دینى و فقه اسلامى است، نقش این عمامهها و ذوالعِمامهها ( ۲ ) خیلى خیلى بیشتر از سابق است. و من قاطعاً عرض میکنم که علماى دینى ما و جامعهی روحانى ما در طول این ۱٠٠٠ سال، ۱۱٠٠ سالى که ما کسانى بهعنوان علماى دین داریم، هیچوقت نقششان به اهمّیّت امروز نبوده و روحانیّت هیچوقت در یک عصر و در یک دوره به قدر امروز خدمت نکرده و به قدر امروز در وضع دنیا و وضع جامعهی خودش مؤثّر نبوده. روحانیّت شیعه الان اینجور است؛ هم در ایران اینجور است، هم در همهی دنیایى که حرکت اسلامى در آن آشکار شده اینجور است؛ و اگر اینجور باشد، حرکتها به نتیجه خواهد رسید؛ و اگر نباشد، نه. لذا در افغانستان، در لبنان، در آذربایجان، در کشمیر و در بسیارى از مناطق دیگر که مسلمین یک حرکتى را شروع کردهاند، عماد ( ۳ ) و قوام این حرکت، علماى دین هستند. و اگر علماى دین باشند، در آن حرکت، امید پیروزى هست؛ وَالّا یا پیروز نمیشود یا منحرف میشود. این نقش روحانیّت است. آقایان ! [ شما ] با این اهمّیّت وارد این صحنه و این عرصه شدید و به آن توجّه داشته باشید. درس را باید خیلى خوب خواند؛ بیمایه فطیر است ( ۴ ) و فایدهاى ندارد. [ نباید ] کسى خیال کند که درس نمیخوانیم، امّا براى دین خدمت میکنیم؛ نمیشود. بدون درس خواندن نمیشود خدمت کرد. ممکن است خدمات دیگرى بشود؛ [ ولى ] این خدمت، متوقّف به علم است. خب، باید درس خواند و درس را باید خوب خواند. و از