تحقیق کند، البته چیز باارزشی است؛ اما کار این مجموعهی عظیم این نیست. مرحوم آیةاللَّه بروجردی ( ۱۲ ) سالها در بروجرد بود و تک و تنها یک عالَم تحقیق کرد؛ حالا اگر شما که یک عالِم هستید، در قم بنشینید و در این مجموعهی به این عظمت تحقیق کنید؛ که تازه این تحقیقات، مثلاً شطری از اشطار ( ۱۳ ) آن تحقیقات یک نفر که تنها نشسته و تحقیق کرده، نشود، این چه قیمتی دارد ؟ امروز در یک مجموعه علمی، کار تحقیقات، ضابطه و قانون و روشهای پیشرفته دارد؛ کامپیوتر هست؛ تحقیق دستجمعی هست؛ تحقیق در چیزهای لازم هست؛ اما در حوزه، یکی در امری که لازم نیست، تحقیق میکند؛ دو نفر در امر واحدی تحقیق میکنند و تولید واحدی را بهوجود میآورند ! در باب تحقیق، سازماندهی و نظم لازم است؛ این نظم در حوزهی علمیه وجود ندارد ! کتابهای درسی، یکی دیگر از مشکلات حوزهی علمیهی قم و حوزههای علمیهی دیگر است. تا سخنی از کتابهای درسی میگوییم، میگویند فلان عالم بزرگ هم همین کتابها را خواند؛ حالا آنهایی که انقلابیترند، میگویند امام هم همین درسها را خواند که امام شد ! آیا امام چون همین درسها را خواند، امام شد !؟ امام جوهر مخصوصی بود. آنچه که شما در عظمت امام پیدا میکنید، ناشی از این نیست که این کتابهای درسی را خواند. وانگهی، از زمانی که امام راحل ( رضواناللَّهعلیه ) این کتابها را میخواندند، تا حالایی که من و شما میخواهیم این کتابها را بخوانیم،