ما باید از همهی مظاهر و ظواهر و شعایر حج استفاده بکنیم. مثلاً ببینیم در عرفات چه استفادهیی میتوان کرد. منظورم صرفاً استفادهی سیاسی نیست. البته بخشی از آن، استفادهی سیاسی و انقلابی است و هرچه میشود، باید استفاده کرد. یا مثلاً در منی، یا در خود مکه، یا در مدینه، چه استفادهیی میتوان کرد. در بحبوحهی اعمال حج، چه استفادههایی میتوان کرد. بعد از ایام حج - که یک مقدار فراغت و آرامش هست و احساسات مردم فروکش کرده و دنبال کارهای متفرقهاند - چه استفادههایی میتوان کرد. یعنی ما باید برای دانهدانهی اینها برنامه داشته باشیم. نمیگویم که از امسال تا سال آینده این برنامهها تنظیم بشود؛ اما هدف و جهت باید این باشد.
جمهوری اسلامی حج را شناخت. این، بصیرت امام بود. امام درست در سربندهای اساسی انگشت گذاشته بود. در اسلام خیلی واجب وجود دارد، روزه هم یک واجب اساسی است؛ اما امام روی نماز جمعه و روی حج - یعنی آن بخشهای حساس و سربندهای مهم - خیلی تکیه کرد و دایم از سال اول نسبت به حج حرف داشت و پیام میداد. البته من یادم است که ایشان از قبل هم - یعنی سال 41 - به حجاج پیام میدادند. بعد از آن مبارزات اولیهی مربوط به انجمنهای ایالتی و ولایتی، و بعد از آنکه دولت انجمنها را قبول کرد، فاصلهیی شد. در این فاصله که بین زمستان تا فروردین بود، حادثهی مدرسهی فیضیه واقع شد، که فاصلهی تلخی بود؛ تحرک بود و تلاش بود و