رویهی قناعت و زهد، رویهی حسنهی طلاب ما در حوزههای علمیه است و طلبهها نبایستی این را با رفاهطلبی عوضی بگیرند و میباید آن را حفظ بکنند، لیکن درعینحال بایستی این فکرها هم بشود.
نکتهی دوازدهم این است که در حوزه باید از درگیرشدن با مسائل جناحی بشدت پرهیز شود؛ که بحمداللَّه این رعایت شده، باز هم رعایت بشود. بخصوص طلاب جوان باید مواظب باشند و این مسائل خطی و جناحی و گروهی و معارضهها و درگیریها و غیبتها و امثال این چیزها را به داخل حوزهها نکشانند، که در حوزهها بکلی ضایعه به بار خواهد آمد.
مسألهی سیزدهم این است که هر طلبهیی برای آیندهی زندگی علمی و فکری خودش برنامهریزی کند؛ بیهدفدر حوزه نماند. مدتی تحصیلات هست؛ دارد کفایه میخواند، میخواهد درس خارج برود، درس خارج میرود، میخواهد مجتهد بشود، خیلی خوب، بعد برای آینده باید برنامهریزی کند. هر کسی ذوقی دارد، هر کسی توانی دارد، هر کسی ممکن است موقعیت خاصی در اختیارش قرار بگیرد؛ اینها را از پیش برنامهریزی کند و خودش را آماده نماید. اینچنین نباشد که ده سال، پانزده سال، بیست سال بگذرد و همینطور بیهدفدر حوزه باشند و پای این درس و آن درس بنشینند و فسیل بشوند؛ نه فایدهیی برای مردم، و نه فایدهیی برای خودشان داشته باشند.