آنها را عقل نمیتواند بفهمد اما صحنههای زندهی آنها را قرآن بیان کرده یکی از نویسندگان معروف مصری ( سید قطب ) در همین زمینهها دو کتاب نوشته که یکی مشاهد القیامه است، یعنی منظرههای قیامت. و او میگوید: قرآن اینجا از بیان عادی فراتر رفته و صحنهنگاری میکند ( ترسیم میکند ) واقعیت هم همینطور است ! انشاءالله با قرآن که یک قدری انس بگیرد، آیات قیامت خیلی آیات عجیبی است ! وقتی انسانها آنها را باتدبر میخواند کانّه دارد صحنهی قیامت را در مقابل چشم خودش از نزدیک مشاهده میکند و از طریق نقل میشود به این جزئیات رسید. این هم خصوصیات آخر، و وقتی این خصوصیات تمام شد میفرماید: « اولئک علی هداً من ربهم » ( ۹ ) این کسانی که این شش خصوصیت را دارند از سوی پروردگارشان بر هدایتند و علاوه بر اینکه خود این خصوصیات نشانهی هدایت الهی است خود اینها کمک میکند به هدایت یافتن انسان و مراتب راههای جدید و منطقهای ناشناخته و حقایق تازهای را به برکت این تقوایی که از اینها حادث شده از قرآن استنباط میکند و همانطور که گفتیم: این قرآن مایهی هدایت متقین است این هدایت را از چه کسی و از کجا میآورند ؟ از قرآن. « اولئک هم المفلحون » و همانانند رستگار و کامیاب شوندگان. پس، اول سوره بقره گفت: این قرآن وسیلهای برای هدایت است، هدایت چه کسی ؟ هدایت مؤمنین، و یک تصور اجمالی از مؤمن ( یعنی از متقین ) در این آیات چند گانهی اول سورهی بقره بهما داد. از اینجا که فراغت