خلافش ثابت شد ) او مغزش تکامل پیدا کرده، یعنی پیچیدهتر شده و شده است مغز انسان. تکامل در منطق مارکسیستها و دیالکتیسینها معنایش این بود، یعنی پیچیدهتر شدن. اما در منطق اسلامی، هر پیچیدهتر شدنی کاملتر شدن نیست، برای اینکه مغز آن کسی که سم مهلکی را پیدا میکند که یک قطرهی آن میتواند هزار نفر انسان را از بین ببرد، یک مغز پیچیده هست اما او نه فقط انسان کاملی نیست بلکه انسان بسیار ناقصی است و او از حیوان هم پائینتر است، کما اینکه قرآن میگوید: « اولئک کالانعام بل هم اضل »( 2 ) انسانهایی که نور ایمان را نمیشناسند مثل حیواناتند بلکه گمراهتر از حیوانند. پس تکامل در منطق اسلام فقط پیچیدهتر شدن نیست، بلکه ذات حیوانی آنها تبدیل شدن به ذات انسانی تکامل است. ما که الآن گروهی انسان هستیم دور هم نشستیم و صورتمان صورت انسانی است، اگر فکرمان عبارت باشد از خورد و خوراک و شهوات و پروردن جسم و اگر حرکتمان فقط برای پیدا کردن نان و این چیزها باشد، شخصیت، یک شخصیت حیوانی است، زیرا که حیوان هم همینطور است. اگر شما به یک گربه نگاه کنید: زاد و ولد میکند، بچهاش را میلیسد به دندان میکشد و از این طرف به آن طرف میبرد، شیر میدهد، دنبال غذا میگردد، آن همه التماس میکند تا یک چیزی به او بدهند و همهی تلاشهایی که او میکند تلاش معاش است، اگر از یک گربهای