یکی هم عبارت است از روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالمسازی معنوی و روحی دانشجو. در دانشگاهها، این دو عنصر بایستی بدون تفکیک از یکدیگر، با قدرت و با ظرفیت کامل کشور، تعقیب بشود.
اگر در کار عنصر اول کوتاهی کردیم، نتیجه چیست ؟ همه میدانند. دانشگاهی که نتواند علم و تحقیق را به دانشجو منتقل بکند، و نتواند دانشجو را یک عالم، یک استاد، یک صاحب صلاحیت، یک مبتکر، و بالاخره یک مدیر بالفعل برای بخشی از بخشهای بیشمار ادارهی جامعه بسازد، آن دانشگاه، دیگر دانشگاه نیست. در این زمینه، مسألهی استاد، مسألهی کتاب درسی، فضای آموزشی، آزمایشگاه و مجلات علمی هست؛ از این چیزهایی که دایم ورد زبان ماهاست و همهی ما هم آن را دنبال میکنیم. همهی شماها هم تقریباً دانشگاهی هستید و به این مسائل خیلی خوب توجه دارید و دنبال میکنید. انشاءاللَّه روزبهروز هم باید به قدر امکانات کشور پیشتر برویم.
عنصر دوم، عبارت است از روحیه و تدین و حرکت صحیح و سالمسازی معنوی و روحی دانشجو. البته این هم از نظر جمع شما مغفولٌعنه نیست. من علیالقاعده، هم باید این را میدانستم که چنین جمعی غافل از این مسألهی دوم نیست، و هم اینکه تقریباً با یکایک شماها - چه در این شورا، و چه در خارج از این شورا - نشست و برخاست کردهام و میدانم که همهی شماها به این قضیه توجه دارید؛ لیکن در فضای عمومی دانشگاهی کشور،