جولان نمیتواند در مقابل اراده و خواست قلبی مردم ماندگار باشد؛ به شرطی که مردم انشاءاللَّه مقاومت کنند، و خواهند کرد.
این حادثه، برای ما تجربه و عبرتی است؛ « انّ فی ذلک لعبرة ».( ۴ ) وقتی در مقابل یک حرکتِ حاکی از میل، که هنوز هیچگونه اثر خارجی بر آن مترتب نشده، اما چون آینده برایشان مشهود است، این چنین صفآرایی و خصومت میکنند، شما ببینید با یک اسلامِ تبلور یافته در یک کشور - که همان نظام جمهوری اسلامی است - چهقدر اینها از اعماق وجود دشمنند، و چهقدر آماده هستند که برای نابود کردن آن، از انواع طرق استفاده کنند. از اول انقلاب تا حالا، ما درگیر این قضیه بودهایم؛ الان هم در همهی زمینهها - اعم از زمینهی اقتصادی، یا زمینهی فرهنگی، یا زمینهی سیاسی - عملاً درگیر هستیم. همهجا باید خودمان را تجهیز کنیم، و این تجهیز، یکی از مهمترین تدابیرش همین است که ما جوانان و نوجوانان و کودکان این مرز و بوم را اسلامی بار بیاوریم.
من خیال میکنم سرلوحه و محور برنامههای آموزش و پرورش در تنظیم کتاب، در تربیتِ معلم، در نظارتِ بر کار بخشهای مختلف آموزش و پرورش، در نظارت بر کار آموزشدهندگان و داخل مدارس باید بر این باشد که ببیند آیا تفکر اسلامی منتقل میشود، یا نه؛ انسان سازىِ بر مبنای اسلام و مسلمانسازىِ کودکان در این مدارس