و در جامعهی ما از گذشته هم همینطور بوده است، امروز هم بیشتر همینجور است که بحمداللّه ولایت تأثیرات خودش را در همهی ابعاد این جامعه نشان میدهد. از اوّلِ حرکت انقلابی همینجور بود؛ امام بزرگوار (رضوان اللّه تعالی علیه) با استمداد از شاخههای ولایت، این انقلاب را به پیروزی رساند. مسئلهی عاشورا و کربلا از شاخههای ولایت است؛ محبّت به اهلبیت (علیهم السّلام) و کوشش برای شبیه شدن به آنها از این قبیل است؛ روحیهی جهاد مظلومانه و صبر بر این جهاد جزو خصوصیّات مربوط به ولایت و معارف ولایت است؛ امام به این وسیله توانستند این انقلاب را به پیروزی برسانند و این نظام را تشکیل بدهند. البتّه نظام، نظام اسلامی است که از ولایت هم سیراب میشود و برخوردار میگردد. دشمنها نروند تبلیغ کنند که این یک انقلاب شیعی بود و مخصوص شیعه است و شامل غیر شیعه نمیشود؛ نخیر، از خصوصیّات محیط ولایت این است که چشم او را به مفاهیم اسلامی باز میکند؛ ما از مفاهیم اسلامی و قرآنی حدّاکثر استفاده را کردهایم به برکت درسی که اهلبیت به ما دادند؛ و شیعه پیروان اهلبیتند. امروز هم بحمداللّه همینجور است؛ این حالت عاطفه و محبّت شدیدی که در میان مردم ما هست نسبت به دوستان، نسبت به یکدیگر، نسبت به مظلومین و محرومین، نسبت به مردم فلسطین، نسبت به ستمدیدگان اروپا، نسبت به مظلومین بخشهای دیگر دنیا، اساساً روحیهی شیعی و روحیهی ولایتی است؛ حالت محبّت، حالت رحمت، حالت تراحم؛ در جامعهی ما به برکت ولایت چشمهی عاطفه جوشان است. این اشکها، این دُور هم نشستنها، این ذکر مصیبت کردنها، این محرّم، این عاشورا تأثیر میگذارد در روحیه و در فضای زندگی مردم ما؛ آن خشکی و بیروحیای که بعضی از جوامع ضدّ شیعی [دارند] ــ متأسّفانه بعضی از جاها را حکومتهایشان دارند غیر شیعی نه، ضدّ شیعی به وجود میآورند ــ بحمداللّه جامعهی ما ندارد؛ یک جامعهی منعطف، باحال، باروحیه، اهل عاطفه و تعطّف6 [است]. اینها از خصوصیّات ولایت است.