بعضیها اینجور دوست دارند که بگویند حضرت خواست حکومت فاسد یزید را کنار بزند و خودش یک حکومت تشکیل بدهد؛ این هدف قیام ابیعبداللّه (علیه السّلام) بود. این حرف، نیمهدرست است؛ نمیگویم غلط است، امّا نیمهدرست است. اگر مقصود از این حرف این است که این بزرگوار قیام کردند برای تشکیل حکومت به این نحو که تا ببینند نمیشود انسان به نتیجه برسد، بگویند خب دیگر نشد، برگردیم؛ خب کسی که به قصد حکومت حرکت میکند، تا آنجایی پیش میرود که ببیند این کار شدنی است؛ تا دید که نه دیگر، احتمالِ شدن این کار وجود ندارد یا احتمال عقلائی وجود ندارد، وظیفهاش این است که برگردد. اگر هدف، تشکیل حکومت است، تا آنجایی جایز است انسان برود که بشود رفت؛ آنجایی که نشود رفت، باید برگشت. اگر مرادِ آن کسی که میگوید «هدف حضرت از این قیام، تشکیل حکومت حقّهی علوی است»، این است، نه، این درست نیست؛ برای اینکه مجموع این حرکت، این را نشان نمیدهد. حالا بعد شرح میدهیم، معلوم میشود.