به نظر بنده اینجور میرسد که آن کسانی که گفتهاند هدف، حکومت بود یا هدف، شهادت بود، خلط کردهاند میان هدف و نتیجه؛ نخیر، اینها هدف نبود؛ امام حسین (علیه السّلام) یک هدف دیگری داشت، منتها رسیدن به آن هدف دیگر، یک راهی را، یک حرکتی را میطلبید که این حرکت یکی از دو نتیجه را داشت: یا حکومت بود، یا شهادت بود. البتّه حضرت برای هر دو هم آمادگی داشت؛ هم مقدّمات حکومت را آماده کرد و میکرد، هم مقدّمات شهادت را آماده کرد و میکرد؛ هم برای این، توطین نفْس5 میکرد، هم برای آن؛ هر کدام هم میشد، درست بود و ایرادی نداشت؛ امّا هیچکدام هدف نبود. این دو، نتیجه بودند نه هدف؛ هدف، چیز دیگری است.