فقط اسلام و قرآن میتواند جوامع بشری را تأمین کند، به معنای واقعی عدالت را برقرار کند و پاسخگوی نیازهای واقعی آنها باشد؛ فقط؛ هیچ مکتب دیگری نمیتواند، هیچ روش دیگری نمیتواند. جز راه خدا، جز حاکمیّت خدا، جز حاکمیّت ارزشهای الهی، هیچ چیز جوابگوی زندگی بشر نیست. اینها مثلاً به این مصالح کوچک و منافع در فلان معامله، در فلان ارتباطگیری با یک کشوری میچسبند، مینویسند، میگویند که آیا ما بر اصول باز هم پافشاری کنیم؟ الان کسانی دارند انتقاد میکنند از میرزای شیرازی صاحب حماسهی بزرگ شکستن پیمان مزدورانهی استعماری رژی19 ــ کار میرزای شیرازی یک حماسه است ــ امروز یک عدّهای دارند تشکیک میکنند که [آیا] این کار مصلحت بود یا مصلحت نبود که میرزای شیرازی این کار را کرد؟ بعد دولت ایران چند کرور20 به کمپانی بدهکار شد و پول داد و مانند این حرفها! همین الان دارند یک عدّهای از ایادی دشمن و [خود] دشمن، مستقیم، همینها را و مثل همین قضیّه را مینویسند و ترویج میکنند؛ که امام فرمودند یک روزی ممکن است کسانی بیایند بگویند که «اصل قضیّهی تصرّف لانهی جاسوسی اصلاً مصلحت بود؟»؛21 میخواهند آن روز را نزدیک بکنند. در اساسیترین مسائل اسلامی که واضحات انقلاب و بیّنات نظام جمهوری اسلامی است تشکیک میکنند. خب این هم محور دوّم که تشکیک در اصول مسلّم.