نکته آخر مربوط به دانشجویان المپیادی و دانشجویان برجسته علمی است که در این دانشگاه و بعضی دانشگاههای دیگر هستند. من دو نکته را راجع به اینها بگویم: نکته اوّل این است که دولت و مسؤولان باید قدر اینها را بدانند و برایشان امکانات فراهم کنند. برجستههای ذهنی و فکری، فقط هم آنها نیستند؛ در میان دانشجویان و اساتید جوان و غیرجوان، افراد زیادی داریم که اینگونهاند - که در امتحانها و تجربهها و مسابقههای گوناگون، این برجستگی کاملاً آشکار شده است - دولت باید قدر اینها را بداند و وسایل را برای پیشرفت علمیشان فراهم کند تا نیازی احساس نکنند که از محیط خودشان دور شوند.
نکته دوم این است که خودِ آنها این ضریب هوشی و حافظه و استعدادشان را ملی بدانند؛ اینها ثروتهای ملی است؛ ثروتهای شخصی که نیست. از آن برای کشور و ملت و خانوادهشان استفاده کنند؛ اینها امانت و سرمایههای خداداد است؛ ملک خصوصی نیست. نگویند دولت به ما نرسید. اگر هم دولت نرسیده باشد، این عذر نمیشود. این را گفتم تا این جوانانِ خوبی که انشاءاللَّه پانزده سال، بیست سال دیگر چهرههای علمىِ برجستهای خواهند شد، حرف امروز ما یادشان باشد.
پرسش و پاسخ با دانشجویان
سؤال: نظر شما درباره نشریات و مطبوعات چیست ؟ آیا نحوه برخورد قضایی را تأیید میکنید ؟