« و اتّقوا فتنة لاتصیبنّ الّذین ظلموا منکم خاصّة »؛ گاهی مجازات فقط شامل افرادی که مرتکب گناهی شدند، نمیشود؛ مجازات عمومی است؛ چون حرکت عمومی بوده؛ ولو همهی افراد در آن شرکت مستقیم نداشتند. همین ملت آن روزی که به خیابانها آمدند و سینهشان را مقابل تانکهای محمدرضا پهلوی سپر کردند و از مرگ نترسیدند؛ یعنی تحمل و صبر و سکوت گناهآلود پنجاه ساله را تغییر دادند، خدای متعال پاداش آنها را داد؛ حکومت ظلم ساقط شد، حکومت مردمی سر کار آمد؛ وابستگی ننگآلود سیاسی از بین رفت، حرکت استقلال آغاز شد و انشاءاللَّه ادامه هم دارد و ادامه پیدا خواهد کرد و این ملت به توفیق الهی و به همت خود، به آرمانهای خودش خواهد رسید. این به خاطر این بود که حرکت کرد. بنابراین گناه نوع سوم هم یکطور استغفار دارد. در قرآن بارها « توبه » با « اصلاح » همراه آمده است؛ « ﴿الّا الّذین تابوا و اصلحوا ﴾ »، « ﴿من تاب و امن و عمل صالحا ﴾ ». در جایی مصداق این اصلاح هم ذکر شده است: « ﴿انّ الّذین یکتمون ما انزلنا من البیّنات ﴾ »؛ در مقابل کسانی که کتمان کنندگان حقایق بودند، « ﴿الّا الّذین تابوا و اصلحوا و بیّنوا ﴾ ». یا « ﴿الّا الّذین تابوا و اصلحوا و اعتصموا باللَّه و اخلصوا دینهم للَّه ﴾ »؛ دربارهی کسانی است که نفاق ورزیدند و دودله شدند. میفرماید توبه و اصلاح اینها به این است که خودشان را یک دله و خالص کنند. بنابراین اصلاح لازمهی توبه است.