است؛ « ایاما معدودات » که دربارهی ماه رمضان است یا ایام ذیحجه و از این قبیل. انتخاب این روزها تصادفی نیست، که حالا ماه رمضان از لحاظ طبیعت و تأثیر با ماه رجب یا ماه ذیقعده یکسان باشد؛ نه، یک خصوصیتی دارد؛ مثل همان خصوصیت فصول که عرض کردیم. از این استفاده کنید. در یک روایتی هست که نبی مکرّم اسلام ( صلّیاللَّهعلیهوآلهوسلّم ) در آستانهی ماه رمضان خطاب به مردم فرمودند: « سبحاناللَّه ! ماذا تستقبلون و ماذا یستقبلکم »؛ شما به استقبال چه دارید میروید ! و چه به استقبال شما دارد میآید ! این همان تجلیل ماه رمضان با این زبان است. چشم حقیقتبین و باطننگر نبی مکرّم برکات ماه رمضان را میبیند. روزه یک فرصت است، با همین آثار و برکاتی که دربارهی روزه شنیدهاید و میدانید. یک روایتی از امیرالمؤمنین ( علیهالصّلوةوالسّلام ) هست که روزه را به روزهی جسم و روزهی جان تقسیم میکند. دربارهی روزهی جسم میفرماید: « صوم الجسد الامساک عن الاغذیه بأرادة و اختیار »؛ روزهی جسم این است که انسان خوراکیها را با اراده و اختیار خود مصرف نمیکند؛ « خوفا من العقاب و رغبة فی الثواب و الاجر »؛ با این انگیزه، انسان از غذا اجتناب میکند. این روزهی جسم است. اما روزهی جان: « و صوم النفس امساک الحواس الخمس عن سائر المآثم »؛ این، روزهی جان است که حواس پنجگانه را از همهی گناهان ممنوع کنید و امساک بدهید. « و خلوّ القلب من جمیع اسباب الشرّ »؛ دل را از اسباب و موجبات شرّ خالی کنید؛ این، روزهی جان است. حالا اسباب شرّ چیست ؟ امساک