أکلها کلّ حین باذن ربّها ». کلمهی طیبه، هر آن فکری است که در دل یک انسان بزرگ و الهی بروید و منشأ برکات برای مردم بشود؛ هر آن عملی است که از جوارح یک انسان صالح سر بزند و برای هدایت بشر و رشد عالم انسانیت دارای برکات باشد. همچنین کلمهی طیبه، آن انسانی است که این اندیشهی نیکو یا این عمل صالح در وجود او متحقق شده است و در او بروز و نمود پیدا میکند. بعد از این آیه، خداوند متعال میفرماید: « یثبّت اللَّه الّذین امنوا بالقول الثّابت فی الحیوة الدّنیا و فی الاخرة ». آن قول ثابت موجب میشود که قائل به آن قول هم، ثبات و دوام پیدا کند. کلمهی طیبه، هم قول است، هم آن قائل است؛ هم فکر است، هم آن چیزی است که زائیدهی از آن فکر است؛ هم آن شخصیت انسانىِ برگزیدهای است که این فکر و عمل به او قائم است. این جور است که شما میبینید امام بزرگوار ما هر روز گوئی زندهتر میشود؛ در فضای جامعهی ما و در فضای بینالملل اسلامی، روزبهروز امام بزرگوار برجستهتر و فکر او و راه او فهمیدهتر و ملموستر میشود. آن چیزی که این دوام را، این استمرار وجود را، این برکات را پدید آورده است، چیست ؟ آن، ایمان مخلصانه و عمل صادقانه است. امام بزرگوار ما مصداق این آیهی شریفه بود که « انّ الّذین امنوا و عملوا الصّالحات سیجعل لهم الرّحمن ودّا »؛ هدف او، هدف الهی؛ رفتار او، رفتار ایمانی؛ و عمل او، عمل صالح. این است که در فضای ذهنیت جامعهی