ملت است، شایستهی این میراث است، شایستهی داعیهی مسلمانی است؛ این احتیاج دارد به یک تحرک عظیم. معلمین عزیز توجه بکنند که ما برای فردای این کشور چه جور انسانی نیاز داریم ؟ زن و مرد ما برای ساختن مطلوب این کشور، باید چه خصوصیاتی داشته باشند ؟ این به دست شماست. این نوجوان یا کودکی که در مقابل شما در کلاس درس نشسته است، در اختیار شماست. شما با سخن خود، با منش خود، با رفتار خود، میتوانید به او اعتماد به نفس بدهید؛ میتوانید به او امید بدهید؛ میتوانید او را روانهی میدانهای عمل کنید؛ میتوانید به او روح دیانت را آنچنان که شایستهی اوست، تزریق کنید؛ میتوانید از او انسانی زیرک، پرتلاش، اجتماعی، علاقهمند به مصالح جمع و جامعه بسازید و به وجود بیاورید؛ میتوانید روح ابتکار را در او زنده کنید. معلم فرزانهی ما میتواند در همان محدودهی کلاس درس خود این کارها را انجام دهد؛ این وظیفهی همگانی و عمومی معلمان است در سراسر کشور. البته معلم برای اینکه بتواند همهی این کارها را انجام دهد، احساس میکند که نیاز دارد به راهنمائی روشنبینان جامعه، متفکران جامعه، متخصصان تعلیم و تربیت. این نیاز، خود به وجود آورندهی محصول است. این نیاز وقتی از سوی معلمین احساس شد، بلافاصله به دستگاه مولدهی کشور منعکس میشود؛ آنچه را که مورد نیاز است، تولید میشود.