بیانات سال 89


حکم مستوری و مستی همه بر عاقبت است

کس ندانست که آخر به چه حالت برود

در ادامه‌ی روایت میفرماید: « ﴿قال موسی یا رب فما لمن صنع ذا ؟ فاوحی الله الیه یا موسی اما الزاهدون فی الدنیا ففی الجنه و اما البکائون من خشیتی ففی الرفیع الاعلی لایشارکهم فیه احد  ». این رتبه‌ی عالی، مخصوص این کسانی است که دل رقیق آنها، دل حساس آنها در مقابل ذکر الهی به خشوع درمیاد و این خشوع، چشم آنها را می گریاند. « و اما الورعون عن معاصی فانی افتش الناس و لا افتشهم »؛ اغماض الهی، غمض عین الهی از بعضی از لغزشها و کوتاهی‌هایی که قهرا انسان از آنها برکنار نیست. این حدیث سندش هم معتبر است؛ « عن ابی ابی عمیر عن رجل من اصحابه ». مراسیل ابن ابی‌عمیر در حکم مسانید است.

فرمودند و درست هم همین است که وقتی طلبه وارد حوزه و این صراط میشود، با شوق و رغبت به معنویت و روحانیت به معنای واقعی کلمه است - در این شکی نیست - سالها هم در این راه ما راه رفتیم، حرکت کردیم، درس خواندیم، نفس کشیدیم؛ اما در عین حال بایستی به خدای متعال پناه برد، بایستی از خدا کمک خواست، باید از او توفیق طلبید؛ بدون توفیق الهی، کار خیلی مشکل است. امام سجاد ( علیه الصلوة و السلام ) در دعای صحیفه‌ی سجادیه عرض می کند: « هذا مقام من

«5»