بیانات سال 89


انسان از افراد غیبت بکند. راه‌های دیگری هم وجود دارد. حالا من غیبت را عرض میکنم. فضلاً [1] از تهمت و افتراء و اینها.

بنده یک وقتی به یک مناسبتی در یک صحبت عمومی عرض کردم به مردم که قرآن کریم میفرماید: « ﴿لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم خیراً »؛  [2] یعنی وقتی افک [3] را شنیدید چرا به همدیگر حسن‌ظن نداشتید ؟ یعنی از اول رد کنید افک را. [ اگر ] آمدند به یک نفری تهمت زدند، یک چیزی را گفتند - حالا یا با عنوان تهمت یا به عنوان غیبت - چرا قبول میکنید ؟ ببینید این کلمه‌ی لولای تحذیریه در قرآن و در کلام عرب خیلی معنای وسیعی دارد، فقط معنایش « چرا » نیست، که ما بگوئیم چرا این کار را نکردی. چرای با تأکید است. یعنی آه، وای، چرا؛ معنای « لولا » این است؛ تحذیریه است. { چرا } « لولا اذ سمعتموه ظن المؤمنون و المؤمنات بأنفسهم [ خیراً ]»؛ یعنی چرا به هم ظن نیک ندارید، چرا به هم حسن‌ظن ندارید. تا فوراً کسی آمد، شما بگوئید بله، احتمال درستیاش هم اگر بود، آدم به صورت یقین آن را بداند و نقل بکند. این درست نیست، این ممنوع است. این چیزی که امروز مورد ابتلاست در جامعه‌ی ما، از همان چیزهائی است که بایست از همین ادله‌ی غیبت بفهمیم که درست نیست؛ این وضعی که وجود

  1. 1. تا چه رسد به
  2. 2. سوره‌ی نور، آیه ۱۲
  3. 3. تهمت، افترا، نسبت ناروا

«3»