نگاه. هیچ کس هم این را به مردم یاد نداد. یعنی ما در شعارهامان، در حرفهامان، این قضیه را مطرح نکردیم. این یک پدیدهی الهی است، یک امرِ برخاسته و روئیدهی از دلها و عواطف و ایمانهاست. هیچ کس - نه امام بزرگوار، نه بزرگان انقلاب - در دوران دفاع مقدس به رزمندگان نگفت که رمز « یا زهرا » برای حملاتتان بگذارید، یا سربند « یا زهرا » ببندید؛ اما هرچه که شما نگاه میکنید، در طول دوران دفاع مقدس، اسم مبارک حضرت زهرا از همهی نامهای مطهر و مبارک دیگر بیشتر مطرح است، بیشتر آورده میشود؛ همچنین نام مبارک حضرت بقیةاللَّه ( ارواحنا فداه ). این دو نام در انقلاب، به طور طبیعی، بدون دستور، بدون یک مطالعهی قبلی، همین طور از دلها و از ایمانها و از عواطف روئیده است؛ این نشانهی مبارکی است؛ نشانهی توجه آن بانوی دو عالم، آن عنصر ملکوتىِ الهىِ بینظیر در عرصهی وجود از لحاظ نورانیت - بعد از پدر بزرگوار و امیرالمؤمنین ( علیهالسّلام ) - است. بعضی از اهل معنا هم این توجه ویژه را میگفتند. ما شنیدیم از بعضیها که میگفتند بانوی دو عالم توجه ویژهای دارند. این خیلی باارزش است، این امیدبخش است؛ ما را در دلهامان، در اعماق جانمان، به دست یافتن به اهداف نهائی، مطمئن و خاطرجمع میکند؛ گامها محکم و استوار برداشته میشود. وقتی انسان چشمش به هدف است، هدف را میشناسد، رسیدن به هدف برای او یک آرزوی خام به حساب نمیآید، امیدوار است، هم قدمها را محکم برمیدارد، هم راه را گم نمیکند و چپ و راست نمیشود. یکی از مهمترین خصوصیات انقلاب اسلامی ایران این است که در طول این سی و دو سال، با وجود راهی دشوار و طولانی، با این همه مزاحمت، با