یک نکتهی دیگر هم که به نظرم مهم است، دخالت دادن دانشگاهها در حل مسائل علمی کشور است. خب، امروز شما ببینید از رشتههای مختلف علمی، اساتید محترمی اینجا صحبت کردند. در هر رشتهای، آدم یک کلمه حرف نو میشنود؛ این خیلی قابل اهتمام است. دستگاههای مدیریتی کشور چقدر میتوانند از دانشگاهها، از محصولات و نتائج ذهنی و فکری نخبگان کشور استفاده کنند. برخورد شکلی و تشریفاتی کافی نیست؛ بایستی تعامل، تعامل حقیقی باشد. باید جوری باشد که مقالات علمی ما متوجه به نیازهای کشور باشد. اینجا یک آماری را از مقالات علمی در زمینهی بهداشت و سلامت دادند. در کل مسائل علمی کشور، مقالاتی که نوشته میشود، نود درصد آنها باید ناظر باشد به مسائل داخلی کشور و نیازهای کشور. نود درصد پایاننامهها باید متوجه به حل مشکلات کشور باشد. خب، حالا مثلاً فرض کنید ما گفتیم جهاد اقتصادی. این یک مسئله است دیگر؛ همه هم تصدیق کردند که امسال واقعاً سال جهاد اقتصادی است؛ یعنی باید جهاد اقتصادی صورت بگیرد. حالا من سؤالم این است: امسال چند تا نشست علمی، چند تا مقالهی تحقیقی، چند تا پروژهی عملیاتی در زمینهی جهاد اقتصادی در کشور تحقق پیدا کرده ؟ جهاد اقتصادی ابعادی دارد. جهاد اقتصادی به دانشکدهی حقوق هم مربوط میشود، به دانشکدهی اقتصاد هم مربوط میشود، به دانشکدههای فنی هم مربوط میشود، به دانشکدههای علوم پایه هم مربوط میشود. اگر ما بخواهیم ابعاد جهاد اقتصادی را ملاحظه کنیم، همهی دستگاههای علمی کشور به نحوی میتوانند مستقیم و غیر مستقیم درگیر مسئلهی جهاد اقتصادی باشند. پس هر کدام یک مسئلهای دارند برای اینکه در قضیهی جهاد اقتصادی آن را مطرح و دنبال کنند؛ اما