انسانهای مؤمن میتواند آنها را به عقبنشینی وادار کند؛ همیشه همینجور بوده است، بعد از این هم همینجور خواهد بود. در مورد حوادث اخیر منا هم یک جملهای عرض بکنیم. [ این حادثه ] برای ما از دو جهت عزا بود، مصیبت بود: [ یکی ] از جهتِ چندصد نفر حاجیان عزیز خودمان که مظلومانه [ و ] ای بسا عدّهای از آنها با زبان تشنه از دنیا رفتند؛ خانوادههای آنها که خرسند بودند از اینکه عزیزانشان از حج برمیگردند و آغوش را برای اینها باز کرده بودند، حالا باید با جنازههای آنها روبهرو بشوند؛ این مصیبت بزرگی است. هنوز هم تعداد کشتهشدگان ما معلوم نیست، ممکن است به چندصد نفر برسد. این علّت اوّل که ملّت به معنای حقیقی کلمه در این قضیّه مصیبتزده است. دوّم برای دنیای اسلام؛ آنطور که به ما گزارش دادهاند بیش از پنج هزار کشته از دنیای اسلام و از کشورهای مختلف وجود داشته است. حج، جایگاه امنیّت است: ﴿وَ اِذ جَعَلنَا البَیتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمنا ﴾ ؛( ۲ ) قرآن میگوید ما خانهی کعبه را محل اجتماع و رجوع امّت اسلامی و محلّ امنیّت قرار دادیم؛ باید امن باشد؛ کو امنیّت ؟ این امنیّت است که در حین مناسک حج، بر جان انسانها دست تطاول ( ۳ ) گشوده بشود ؟ باید تحقیقات بشود؛ من در مورد علل این حادثه، قضاوت پیش از موعد ندارم [ ولی ] حتماً بایستی از دنیای اسلام - از جمله از کشور ما - کسانی باشند، بروند، از نزدیک تحقیق کنند، مشخّص کنند که علّت حادثه چه بوده؛ بحثی در آن نیست. بحث سر وظایفی است که درمقابل یک عدّه مجروح، هر دولتی، هر ملّتی، هر پزشکی، هر پرستاری، هر انسان سالمِ معنوی و قلبیای برعهده دارد؛ اینها را رعایت نکردند. در بیمارستان، در