کار طبیبانه بایستی با این قضایا برخورد کرد. بنابراین مسئلهی انقلابیگری و انضباط [ مهم است .] چند توصیه دارم که دیگر حالا وقت گذشت، کوتاه عرض میکنم: اوّلاً مسئولان آموزشعالی - چه بهداشت و درمان، چه وزارت علوم - نگذارند پژوهشگر و نوآور ناامید و خسته بشود، این خطر است. دیدید این آقایان آمدند صحبت کردند، با نشاط و با علاقه. این نشاط باید در کلّ مجموعهی پژوهشکدههای ما و جایگاههای پژوهشی و تحقیقی و محیطهای دانشگاهی سَیَلان ( ۱۱ ) داشته باشد، همه باید احساس امید بکنند؛ نگذارید ناامید بشوند، نگذارید خسته بشوند. از جملهی چیزهایی که بنده قبلاً هم به آن توجّه کردم و امروز هم متخصّصین همین را تأیید میکنند، اهمّیّت دادن به علوم پایه است. بنده یک وقتی اینجا تشبیه کردم در بین جمعی از دانشمندان و محقّقین و مانند اینها که بودند ،( ۱۲ ) گفتم علوم پایه مثل آن ذخیرهی شما است در بانک که پشتوانهی زندگی شما است؛ علوم کاربردی مثل آن پولی است که در جیبتان میگذارید خرج میکنید، لازم است؛ علوم کاربردی را نمیشود از قلم انداخت، باید به آن اهمّیّت داد لکن اساس کار، علوم پایه است. گفته شده است از قول دانشمندان متخصّص و وارد - که ما هم از آنها باید یاد بگیریم، یعنی بنده از آنها باید یاد بگیرم - که اگر علوم پایه نباشد، علوم کاربردی هم به جایی نخواهد رسید. توصیهی بعدی؛ مسئلهی دیپلماسی علم مهم است. اصلاً دیپلماسی چیز مهمّی است؛ دیپلماسی اقتصادی هم مهم است، دیپلماسی فرهنگی هم مهم است، دیپلماسی علم هم مهم است؛ دیپلماسی مهم است، منتها توجّه بکنید در دیپلماسی علم - ارتباطات علمی، که بنده هم با آن موافقم - فریب نخوریم.