شماها در هر بخشی که مشغول کار هستید، مطمئنّاً مشکلاتی دارید، کمبودهایی دارید، نیاز دارید به عناصری، به عواملی؛ اینها را از خدا باید بخواهیم. در کنار تلاشِ شما مطمئنّاً دعای شما و تضرّع شما یک امر لازمی است؛ این تضرّع را بایستی ما فراموش نکنیم. در چند دعا ازجمله دعای شریف ابیحمزهی ثمالی [ آمده ]: ﴿وَ لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک ﴾ ،( ۲ ) راه نجات ما تضرّع به نزد پروردگار متعال است. خب تضرّع پیش خدای متعال که مایهی نجات ما است - میگوییم « لا یُنجی مِنکَ اِلَّا التَّضَرُّعُ اِلَیک »- این تضرّع، چطور وسیلهی نجات است ؟ انسانهای ضعیف هم گاهی ممکن است تضرّع کنند نزد انسانهای دیگر؛ فرق این [ دو ] چیست ؟ فرق و تفاوت میان تضرّع عندالله و تضرّع عند « بندگان خدا » در چیست ؟ مهم این است که به این نکته توجّه کنیم. تضرّع در مقابل بندگان خدا برای این است که شما دل آنکس را که پیش او تضرّع میکنید، نرم کنید؛ [ امّا ] تضرّع عندالله برای این است که دل خودمان را نرم کنیم؛ دل خودمان را نجات بدهیم از قساوت؛ این مایهی نجات است. اگر دل از حالت قساوت خارج شد و نرم شد، نورانیّت پیدا خواهد کرد. این نورانیّت دل است که راهها را به روی انسان باز میکند، به انسان امید میبخشد، به انسان تلاش میبخشد، انسان را در راههای صحیح و درست هدایت میکند. تقوا وقتی بود، خدای متعال هدایتش را به انسان عنایت میکند. این تقوا ناشی از همان نرمش دل و لطافت دل و نورانیّت دل است؛ اصل قضیّه این است. در سورهی مبارکهی زمر [ آمده ]: ﴿فَوَیلٌ لِلق ٰ سِیَةِ قُلوبُهُم مِن ذِکرِ اللهِ اُول ٰ ئِکَ فی ضَل ٰ لٍ مُبین ﴾ ؛( ۳ ) دلِ سخت، دلِ دچار قساوت، اینجوری است. گمراهی آشکار برای اینها در این آیه ذکر شده. در سورهی مبارکهی مائده دربارهی