بیانات سال 96


سَیَهدین. یا پیغمبر اکرم در غار ثور؛ إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ کَفَرُوا ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا ؛( ۱۵ ) به اعتماد همین وعده‌ی الهی، پیغمبر اکرم میگوید « اِنَّ اللهَ مَعَنا »؛ ناراحت نباش، محزون نباش. پس هم خدای متعال این وعده را به طور قطعی داده است، هم اولیای الهی [ مانند ] حضرت موسی ٰ و پیغمبر اکرم این وعده را باور کرده‌اند و قبول کرده‌اند و به آن ترتیب اثر داده‌اند. و این یک حقیقت و یکی از سنّت‌های قطعیِ تاریخ است؛ این یکی از آن سنّت‌هایی است که « لَن تَجِدَ لِسُنَّةِ اللهِ تَبدیلا »؛( ۱۶ ) بلاشک این همیشه هست.

خب، حالا ما میخواهیم این معیّت را برای خودمان تأمین کنیم؛ راهش چیست ؟ مهم این است. این معیّت وجود دارد، امّا شرط دارد؛ برای همه نیست. در قرآن چند شرط گذاشته است برای این معیّت. در آخر سوره‌ی نحل [ میفرماید ]: اِنَّ اللهَ مَعَ الَّذینَ اتَّقَوا وَالَّذینَ هُم مُحسِنون ؛( ۱۷ ) تقوا. « اِنَّ ‌اللهَ مَعَ الصّبِرین‌ »( ۱۸ ) و « وَ اللهُ‌ مَعَ‌ الصّبِرین »( ۱۹ ) و « اَنَّ اللهَ مَعَ المُتَّقین » ‌ ( ۲۰ ) و « اَنَّ اللهَ مَعَ المُؤمِنین‌ »( ۲۱ ) و « وَ اِنَّ اللهَ لَمَعَ المُحسِنین »( ۲۲ ) در چند جای قرآن تکرار شده. ما وظیفه‌مان را از اینجا بفهمیم؛ من این را میخواهم عرض بکنم. هم دولت اسلامی - یعنی مسئولین دولتی، قوّه‌ی مجریّه، قوّه‌ی قضائیّه، قوّه‌ی مقنّنه - هم علما، وظیفه‌شان این است که تربیت ایمانی کنند این ملّت را؛ تربیت تقوائی کنند این ملّت را؛ تربیت صبر، تربیت احسان بین مردم و بین مؤمنین؛ ما باید مردم را این‌جوری تربیت

«7»