﴿بَینَهُم ﴾ »( ۸ ) است. حج مظهر « اَشِدّاءُ عَلَی الکُفّار » و « رُحَماءُ بَینَهُم » باید باشد. نقطهی مقابلش این است که بین برادران اختلاف ایجاد کنند، جدایی ایجاد کنند، امّا دُم خودشان را به دُم استکبار جهانی و آمریکا وصل کنند و ببندند؛ این نقطهی مقابل آن چیزی است که حج از مردم خواسته است و برای مردم خواسته است و شارع مقدّس به خیر مردم تشریع ( ۹ ) فرموده است. حج را با این روحیه، با این حالت بایستی انجام داد. حالا البتّه متأسّفانه دولت عربستان مزاحمتهایی ایجاد میکند و مانع از انجام بعضی از وظایف و فرایضی میشود که حق این است که اینها انجام بگیرد؛ خب، اینها را بایستی بهعنوان مطالبات مؤمنین و مسلمین همواره در نظر داشت؛ ممکن است مانعی به وجود بیاورند - آن مانع اگر آمد، طبعاً مشکل به وجود میآورد - امّا آن خواست را و آن مطالبه را هرگز نبایستی فراموش کرد. همچنانکه حالا آقایان هم بیان کردند، در مورد فاجعهی مسجدالحرام و منا در سال ۹۴ [ هم ] این قضیّه فراموششدنی نیست؛ این باید حتماً تعقیب بشود، دنبال بشود، مجموعه و هیئت حقیقتیاب با حضور مدّعی اصلی - که جمهوری اسلامی است - باید تشکیل بشود، باید به مجامع بینالمللی مراجعه بشود، از هرجایی که ممکن است باید کمک گرفته بشود تا احقاق حق بشود؛ اینجا ظلم بزرگی انجام گرفت. حقّ بزرگ حجّاج بر آن کسانی که مسلّط بر آن منطقه هستند، امنیّت آنها است؛ این مطالبهی اصلی آنها است. « امن » یکی از خصوصیّاتی است که خدای متعال برای خانهی خودش و شهر مکّه و حرم، معیّن فرموده است: ﴿جَعَلنَا البَیتَ مَثابَةً لِلنّاسِ وَ اَمنا ﴾ ؛( ۱۰ )