بیانات سال 98


مگر شما نمیگویید: اَلعُلَماءُ وَرَثَةُ الاَنبیاء ؟[1] علمای دین، ورثه‌ی انبیائند دیگر؛ اینجا مراد از علما، علمای دین هستند و اینها ورثه‌ی انبیائند. انبیا چه کاره بودند ؟ [ آیا ] انبیا آمدند تا معارف دین را فقط بیان کنند یا نه، معارف دین را در جامعه محقّق کنند ؟ حتماً این دوّمی است ﴿: لَقَد اَرسَلنا رُسُلَنا بِالبَیِّناتِ وَ اَنزَلنا مَعَهُمُ الکِتابَ وَ المیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط  .[2] این « لِیَقومَ النّاسُ بِالقِسط » نشان میدهد که حضور انبیا برای « قیام به قسط » لازم است، یعنی رابطه هست بین حرکت انبیا و « قیام به قسط » در جامعه؛ حالا این « لام » در « لِیَقومَ » چه « لامِ » علّیّت [3] باشد، چه « لامِ » عاقبت و نتیجه [4] باشد، فرقی نمیکند؛ یعنی نبی باید اقامه‌ی قسط کند در جامعه و چون اقامه‌ی قسط میخواهد بکند، مبارزه میکند؛ وَالّا اگر نبی نمیخواست اقامه‌ی قسط بکند، توحید را نمیخواست عملی بکند، اندادالله [5] را نمیخواست به کنار بزند، جهاد لازم نبود. این « ﴿وَ کَاَیِّن مِن نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَه رِبِّیّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنوا  

  1. 1. کافی، ج ۱، ص ۳۲
  2. 2. سوره‌ی حدید، بخشی از آیه‌ی ۲۵؛ «براستى [ما] پیامبران خود را با دلایل آشکار روانه کردیم و با آنها کتاب و ترازو را فرود آوردیم تا مردم به انصاف برخیزند
  3. 3. لام علّیّت» در زبان عربی، «لامی» است که علّتِ وقوع فعل را بیان میکند
  4. 4. لام عاقبت» در زبان عربی، «لامی» است که نتیجه و عاقبتِ وقوع فعل را بیان میکند
  5. 5. همتایان خدا

«11»