جامعهی علمی را میکشاند به سمت کشف حقایق کشفنشده؛ نه اینکه ما هم فقط صرفاً حول و حوش حقایقی که کشف شده است و حرکتهایی که دیگران انجام دادهاند، حرکت بکنیم. یک نکتهی دیگر، مسئلهی ارزیابی و رتبهبندی دانشگاهها است که این را ما قبلاً هم گفتهایم که مخاطب این حرف، دستگاههای مدیریّتی آموزش عالی هستند؛ یعنی وزارت علوم و وزارت بهداشت و شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاههای گوناگون مدیریّتی، مخاطبِ این کارند. بایستی ما دانشگاههایمان را، هم ارزیابی کنیم - البتّه ارزیابیهای بینالمللی وجود دارد و آن هم به جای خودش ایرادی ندارد لکن خیلی از ارزیابیهای بینالمللیِ دانشگاهها ناظر به شرایط و امکانات و سنّتهای بومی و داخلیِ ما نیست؛ یک چیزهایی را به عنوان مزیّت و امتیاز دخیل میکنند که ممکن است ما آنها را به عنوان امتیاز قبول نداشته باشیم - خودمان در داخل بایستی ردهبندی کنیم، امتیازدهی کنیم، مزیّتهای دانشگاهها را مشخّص بکنیم - البتّه یکی از این مزیّتها جنبههای فرهنگی است که بعد یک اشارهای خواهم کرد - [ تا رتبهشان ] معلوم بشود و این، رقابت مثبت بین دانشگاهها را شکل بدهد - [ هم رتبهبندی و ] هم ارزیابی کنیم؛ مثلاً فرض بفرمایید بگوییم کارِ این دانشگاه رتبهی بالایی داشته، پیشرفت خوبی داشته، به دانشگاهها نمره بدهیم؛ این از جملهی کارهایی است