پیشگیری از جرم شاید در قانون اساسی هم به این معنا نباشد که باید دستگاه قضائی یک ابزاری به وجود بیاورد یا یک دستگاه فرعیای به وجود بیاورد که برود جلوی جرم را بگیرد؛ معلوم نیست به این معنا باشد. البتّه تفسیرش با کسان خاصّی است و دستگاه خاصّی؛ انسان اینجور خیال میکند. پیشگیری از جرم به همان اجرای عدالت است. وَ لَکُم فِی القِصاصِ حَیاةٌ یا اُولِی الاَلباب؛13 اگر قصاص کردید، قتل واقع نمیشود. اگر اجرای عدالت به شکل دقیق انجام گرفت، ظلم در جامعه اتفاق نمیافتد. اگر مجرم کما هو حقّه تعقیب شد و مُرّ حق و عدل دربارهی او جاری شد، کسی به جرم گرایش پیدا نمیکند؛ این یک امر قهری است. بسط عدالت هم همین است؛ پیشگیری از جرم هم همین است. اینها اهداف و آرزوها و غایات قوّهی قضائیّه هستند و این غایات با همین کار قضائی که شما انجام میدهید، تحقّق پیدا میکند و چیز دیگری لازم ندارد.