البتّه در کنار آموزش، پرورش است؛ تربیت، تهذیب اخلاقی، تزکیه؛ که اگر ما آموزش را درست انجام بدهیم، تزکیه هم در خلال آن هست؛ اینجا است که معلّمین باید بفهمند نقششان چیست. در جامعهای که بر محور آموزش میچرخد، معلّم کجا است؟ مرکز آن دایره؛ محور آن حرکت. در هر کلاسی که هستید، در هر محیطی که هستید در دانشگاه هستید، طرف حساب شما دانشجویان دورههای عالی هستند، یا در دبیرستان هستید، یا در دبستان هستید، یا حتّی در کودکستان هستید در حوزه هستید، در محیط تعلیم و تربیت جدید هستید؛ هرجا هستید، شما محور حرکت جامعه هستید؛ شما معیار کار درست در جامعه هستید؛ باید یاد بدهید؛ این مهم است. این مهم است که یک نفر چنین نقش برجسته و بارزی را در ادارهی کشورش و پیشرفت دنیای محیط خودش ایفا کند. [امّا] نگذاشتند این نقش، درست ایفا بشود. آنوقت مترتّب بر این، حرمت معلّم است در محیط درسی و رابطهی دانشآموز با معلّم و حرمت معلّم است در محیط اجتماعی و تکریم مردم نسبت به معلّم. وقتی در یک جایی یک عدّهای هستند و کسی را گفته میشود که ایشان معلّمند، باید مردم به او احترام کنند؛ نسبت به شأن او باید احساس تعظیم و تجلیل بکنند.