امروز البتّه کارهایی انجام گرفته، امتحانهای نوبهای هست، امتحانهای خوب هست، مدارس تخصّصی هست، رشتههای تخصّصی اخیراً به وجود آمده، مقرّرات و ضوابطی گذاشته شده، لکن بایستی اینها [برسد] به حدّ یک نظام درسیِ کامل یا یک نظام کاری کامل فقط هم درسی نگوییم شامل درس و تحقیق و پژوهش و همان پنج مأموریّت و مسئولیّتی که بنده پارسال عرض کردم حوزهها دارند؛ یعنی حدّاقل پنج کار که رئوس مطالب آن اینها است: احراز مَسند افتاء و تربیت انسانهای صالح برای افتاء، تربیت مدرّس، انجام تحقیقات برای پیشرفتهای علمی، مسئلهی قضا در جامعه، و مسئلهی تبلیغ. این پنج کاری است که دم دست است؛ البتّه حوزه کارهای دیگر هم دارد و خیلی کارهای مهمّی را میتواند و باید انجام بدهد؛ این پنج قلمِ دمدستیِ حتمی است. یک نظامی که فراگیر باشد، یک چیز لازمی است؛ این یکی از کارهایی [است] که بایستی در حوزه انجام بگیرد.