بیانات و مکتوبات 1369


یک چیز دیگری که در این گزارش بود، این بود که بعد از انقلاب سرودهای خوبی و آهنگهای بسیار خوبی ساخته شد در جهت ارزشهای انقلابی؛ رشد این گونه آهنگها در این سالهای اخیر کم شده، کاسته شده؛ این هم حیف است. خب باید بسازند، آهنگهای خوب و شعرهای خوب اجرا بشود؛ چیزهای جدید و خوب، و همه هم ناظر به ارزشهای انقلابی؛ و اینها باید در صداوسیما مرتّباً منعکس بشود. این‌جور نباشد که اگر چیز خوبی منعکس میشود، حتماً باید یک شعر عاشقانه‌ای باشد که فلان خواننده‌ی معروف خوانده و اجرا کرده، و اگر یک چیزِ انقلابی است، حتماً یک گوشه‌اش مثلاً یک عیبی، ایرادی، علّتی9 داشته باشد؛ نه، از بهترین موسیقی‌دان‌ها و بهترین خوانندگان استفاده بشود برای تهیّه و تنظیم آهنگهای انقلابی، آهنگهای اسلامی و ارزشهای اسلامی. چقدر در غزلیّات، چیزهای خوب از این قبیل هست. حالا مثلاً فرض کنید من دو سه سال پیش یک وقتی دیدم این شعر «امروز امیر درِ میخانه تویی تو»10 که ظاهراً مال مرحوم حاج میرزا حبیب خراسانی است میگذارند بعدها هم گاهی شاید شنفته‌ام امّا خیلی کم خب از این گونه شعرها، از این مضامین عرفانیِ واقعی خوب [خوانده بشود]؛ یا آن شعر مرحوم علّامه‌ی طباطبائی «همی گویم و گفته‌ام بارها» که یکی از خواننده‌ها11 خیلی خوب خوانده: شعر «کیش مهر»، خب این‌جور شعرها خوانده بشود که مضامین عرفانی واقعی [دارد]؛ وَالّا هر شعر قلندریِ مستانه‌ای که عرفانی نیست. بعضی خیال میکنند هر چه در آن، اسم مِی و معشوق و مانند اینها بود، عرفانی است! [در حالی که] عرفانی نیست.

«12»