بیانات و مکتوبات 1369


ما معتقدیم که اسلام، وحدت مسلمین و اتّحاد نیروهای مؤمن به خدا و موحّد را یکی از فرایض قرار داده است؛ ما معتقدیم که یکی از بزرگ‌ترین اهداف حجّ خانه‌ی خدا این است که مسلمانها را به هم نزدیک کند. اینکه «وَ اَذِّن فِی النّاسِ بِالحَجِّ یَأتوکَ رِجالًا وَ عَلیّْ کُلِّ ضامِرٍ یَأتینَ مِن کُلِّ فَجٍّ عَمیق»5 همه‌ی مردم مسلمان عالم در یک نقطه در روزهای معیّن در عرصه‌های محدودی عرفات، مشعر، منیٰ، مسجدالحرام جمع بشوند، برای چیست؟ چرا نگفتند هر کس استعداد دارد و میتواند این کار را بکند، در طول سال برود خانه‌ی خدا را زیارت کند؟ چرا این را نگفتند؟ اگر مقصود این نبود که مسلمین یکدیگر را در آنجا پیدا کنند، برادران در آن میعاد همدیگر را ببینند، با هم حرف بزنند، با هم درد دل بکنند، اوضاع خودشان را با هم در میان بگذارند، از هم کمک بگیرند، از تجارب هم استفاده کنند، اگر اینها نبود چرا زمان برایش معیّن کردند؟ چرا محدوده‌ی معیّن برایش گذاشتند؟ حرف ما این است. ما میگوییم اجتماع حج باید مسلمانان را به هم نزدیک کند؛ باید به این مجموعه‌ی عظیم، دشمنِ آنها را بشناساند؛ باید بفهمند دشمن کیست؛ تفاهم و توافق رأی پیدا کنند بر این معنا و از آن دشمن برائت کسب کنند؛ حج برای این است؛ لِیَشهَدوا مَن‌افِ‌عَ لَهُم6؛ منافع اینها است. دیدید که با مسلمین ایرانیِ حج‌گزار و همراهانشان از کشورهای دیگر چه کردند؛7 دیدید که حکّام ظالم و فاسد سعودی با بندگان خدا چگونه رفتار کردند؛ اِباء هم نکردند از اینکه بگویند ما با برائت از آمریکا و اسرائیل مخالفیم؛ این را هم حکّام سعودی گفتند! دیدید که بعد از آن کشتار فجیعِ مردان و زنان مظلوم و خانواده‌های شهدا و جانبازان در حرم امن الهی و در مقابل چشم مسلمین، الان هم سه سال است که صدّ عن سبیل‌اللّه و عن المسجدالحرام8 کرده‌اند؛ اینها برای چیست؟ مسلمانان دنیا باید روی این نکات یکی‌یکی تدبّر کنند. این چه حسّاسیّتی است روی مسلمانان بیدارشده‌ی ایران؟ این چه حسّاسیّتی است روی تعارف9 و مراوده‌ی10 برادران مسلمان در حج؟ چرا اینها این قدر از آشنایی مسلمین با هم میترسند؟ مسئله این است که وحدت اسلامی و وحدت بینش و نظر و سخن مسلمین، برای استکبار و در رأس استکبار، آمریکای غدّار11 و ابزارهای او در دستگاه حاکمیّت سلطه در عالم خطرناک است. این، آن حقیقتی است که امام بزرگوار ما بارها آن را بیان کرد.

«5»