14. مجلس خبرگان تدوین قانون اساسی، مجلسی بود که نمایندگان آن در دوازدهم مرداد 1358 با رأی مردم انتخاب شدند تا قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را تدوین کنند. 15. در جلسهى پانزدهم مجلس خبرگان و به دنبال مطرح شدن اصول پنجم وششم قانون اساسی پیرامون ولایت فقیه و شوراها، برخی از افراد و جریانها در داخل و خارج از مجلس خبرگان، نسبت به حدود اختیارات و نحوهی عمل این دو نهاد شبهاتی را مطرح کردند که مشخّصاً نظرات بعضاً مارکسیستی را به ذهن تداعی میکرد و برخی نیز از همان منظر سخن میگفتند. 16. مقصود از پرولتاریا، طبقهی کارگران مزدبگیری است که مالک هیچ وسیلهی تولیدی نیستند و برای تأمین زندگی، نیروی کار خود را میفروشند. از ديدگاه ماركسيسم، براى رسيدن به جامعهی كمونيستى، بايد يک مرحلهی ميانى و گذارى را بين نظام سرمايهدارى و جامعهی كمونيستى پشت سر گذاشت که عبارت است از "مرحلهی سوسياليسم". سوسياليسم با كنار زدن جامعهی سرمايهدارى، در يک انقلاب به رهبرى پرولتاريا، استقرار مىيابد. پرولتاريا پس از برانداختن سلطهی سرمايهداران، حكومت طبقاتى خود را به عنوان يک حكومت گذرى مستقر میكند که اين حكومت را «ديكتاتورى پرولتاريا» میگویند. 17. سوسیالیسم به نظامی اقتصادی اطلاق میشود که در آن مالکیّت منابع طبیعی و ابزارهای تولید کالا و خدمات همگانی است. اقتصاد سوسیالیستی در شکل ایدئال خود، درست نقطهی مقابل سرمایهداری است. به عبارت دیگر در چنین نظامی، کارگران و یا نمایندگان آنها و یا اغلب خود دولت، به نام تودههای مردم در مورد چگونگی تولید و توزیع کالا تصمیم میگیرند. مهمترین عامل جذّابیّت چنین نظامی نزد مردم، بویژه مردم فقیر، «برابری» است. 18. فرمان کشف حجاب به صورت رسمی در ۱۷ دی ۱۳۱۴ شمسی صادر شد. از این تاریخ به بعد، استفاده از چادر یا هر سرپوشی، به جز کلاههای اروپایی ممنوع اعلام شد. زنان محجّبه حقّ ورود به خیابانها یا استفاده از وسایط نقلیه را نداشتند. کسبه نیز مجاز به فروش اجناس به زنان باحجاب نبودند. آنهایی که جرئت میکردند در مقابل این بیقانونی خشونتبار ایستادگی کنند، با حمله و بیحرمتی مأموران شهربانی مواجه میشدند. مأموران انتظامی مجاز بودند زنان محجّبه را تعقیب کنند و به منزل آنها وارد شوند؛ صندوقهای لباس آنها را تفتیش کنند و اگر چادر بیابند، به غنیمت ببرند یا آن را پاره کنند. به وزارت معارف نیز دستور داده شده بود که در کلّیّهی مدارس دخترانه، معلّمان و دانشآموزان بدون حجاب باشند و در غیر این صورت به مدارس راه داده نشوند. 19. در ترکیه مطابق قانون (1926)، حجاب به عنوان پوشش رسمی ملغا شد. 20. الزام عدم استفاده از حجاب و نمادهای مسلمانی خصوصاً برای دختران در دانشگاهها و ممنوعیّت ورود آنها به دانشگاه در ترکیه مورد اعتراض مسلمانان و نیز زنان محجّبه قرار گرفت که از سوی دولتِ بهاصطلاح اسلامی تورگوت اوزال (رئیسجمهور ترکیه) لغو گردید و اختیار آن به رؤسای دانشگاهها سپرده شد، که همچنان مانع از ورود دانشجویان دختر محجّبه به دانشگاه میشدند. 21. مسئلهی مخالفت با حضور دانشآموزان محجّبه، از یکی از مدارس فرانسه واقع در حومهی پاریس آغاز شد و بتدریج به برخی از مدارس شهرهای دیگر این کشور نیز سرایت کرد. به طور کلّی جلوگیری از ادامهی تحصیل دختران دانشآموز مسلمان ــ که جرم آنها حفظ حجاب اسلامی بود ــ نقطهی آغاز مخالفت فرانسویها با پوشش اسلامی را رقم زد و سپس مخالفت دو وزیر فرانسوی با حجاب اسلامی، نشان داد که این موضعگیری در دولت فرانسه ریشه دارد. 22. پوشش، جلوههای آشکار و ظاهری فرد 23. از جمله، بیانات در اجتماع زائران و مجاوران حرم رضوی در مشهد مقدّس (2/1/1369) 24. از جمله، خطبههای نماز جمعهی تهران (27/12/1366) 25. اشاره به حرکات مسلمین در مناطقی مانند کشمیر، افغانستان، آذربایجان و... که سالیان متمادی در زیر فشار و سختی قرار داشتهاند به تبعیّت و درسآموزی از انقلاب اسلامی مردم ایران. 26. توکّل کردن، واگذاشتن کار 27. سورهى عصر؛ «به نام خداوند رحمتگر مهربان. سوگند به عصرِ [غلبهى حق بر باطل]، که واقعاً انسان دستخوش زیان است؛ مگر کسانى که گرویده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کردهاند.»