بیانات و مکتوبات 1369


اوّل و دوّم از مبطلات روزه، خوردن و آشامیدن است؛ اگر عمداً انجام بگیرد. حالا اگر آب دهان جمع بشود، آیا فرو دادن آن اشکالی دارد و آشامیدن یا خوردن محسوب میشود که مبطل روزه است؟ جواب این است که نه؛ ولو آب دهان به خاطر یادآوری غذا در دهان جمع شده باشد. اخلاط سینه یا غیر سینه، اگر در محوّطه‌ی دهان یعنی داخل آن محوّطه‌ای که به آن دهان گفته میشود وارد بشود، فرو دادن آن اشکال دارد و مبطل روزه است. اگر خرده‌های غذا و ذرّه‌های غذا در لابه‌لای دندان مانده باشد، بعد اینها بیاید روی زبان شما و عمداً فرو بدهید، این مبطل روزه است و در حکم خوردن است. حتّی اگر کسی مثل خیّاط که نخ خیّاطی را داخل دهان کرده و آن را با آب دهان آغشته کرده، بیاورد بیرون و طبق عادت دوباره همان را ببرد داخل دهان، اشکال دارد؛ البتّه این در صورتی است که رطوبتی که متّصل میشود به آن نخ خیّاطی، رطوبت قابل توجّهی باشد که نتوانیم بگوییم در داخل رطوبتِ دهان گم شد و احساس نشد. غرض این است که در روز ماه رمضان که قرار است شما از جمله نخورید و نیاشامید، باید کمال دقّت و مراقبت بشود تا این نخوردن و نیاشامیدن به وجه درست و با دقّت انجام بگیرد. در همه‌ی شئونِ روزه همین دقّت لازم است و نسبت به بقیّه‌ی مبطلات روزه هم فروعی هست که ان‌شاءاللّه لابد آقایان در روزهای آینده آنها را خواهند گفت. صلوات بفرستید.

«2»